you are here:
Exhibitions   /   Bent Rej

Bent Rej


Sixties Rock Legends

Onstage backstage

10. juni – 23. juni 2010

Fotografier af Bent Rej

Meget er skrevet om 1960’erne – om grupperne, sangerne og den legendariske musik – men kun fotografiet har indfanget den magiske aura, der hviler over 1960ernes musikscene. Det var en tid, hvor musikken endnu ikke var præget af banaliteter. Pop musikken var… nå ja, det var pop musik! Det var en tid, hvor den musikalske markedsføring knap nok var udbredt, så den fotografiske dokumentation var alt afgørende for at skildre en unik tid. Ordet unik er efterhånden blevet alt for anvendt, men Bent Rejs fotografier giver virkelig en unik indsigt i en vanvittig musikalsk verden. Fotografier er som glimt af en magisk tid, hvor musikken testede sine grænser og medførte en radikal ændring så drøm blev til virkelighed, og en ny musikalsk genre blev født – ROCK! Bent Rej viser ikke kun portrætter af 1960ernes rocklegender med henvisninger til tid og sted, men præsenterer en sjælden indsigt i det musikalske univers, hvortil der drysses personlige stjerneerindringer over. Bent Rej var blandt en begrænset gruppe af fotografer, der fik lov til at følge grupperne på tæt hold.

”For os var disse musikere ikke stjerner, men vore venner.” Bent Rej

”I en alder af 20 år i 1960 begyndte jeg at arbejde for Ekstra Bladet, hvor jeg dækkede sport, showbiz og kriminalhistorier. Den gang var fotografer nødt til at dække et bredt område. Efter to år blev jeg freelancer og bevægede mig mod modeverdenen, såvel som offentlige personer og den royale familie. I juni 1964 begyndte jeg at fotografere popstjerner, der besøgte Danmark. Min første opgave var The Beatles, trods trommeslageren Ringo havde lagt sig syg og blevet udskiftet med Jimmy Nicol. I foråret 1965 befandt jeg mig på det helt rigtige tidspunkt, da The Rolling Stones besøgte Danmark. Hurtigt udviklede der sig et tæt venskab med bandet og særligt til Brian Jones, grundlæggeren af The Stones, der siden blev en nær ven af både min hustru og jeg.
Brian Jones brugte tid med os, når han besøgte København for at indspille og nyde et godt hjemmelavet måltid mad. Brian Jones informerede mig ofte om nye bands, der var værd at fotografere. Jeg var én af de få fotografer på nogenlunde samme alder som grupperne og sideløbende med mit venskab til Brian Jones, gav det mig adgang til kunstnerne modsat mine kollegaer. Da jeg boede hos Brian Jones i London, besøgte vi ofte Ad-Lib eller The Scoth of St. James - private medlemsklubber, der var de mest eftertragtede steder, og der hvor Londons rock aristokrati mødtes. Vi kom ved midnat, betalte vores entré, der inkluderede aftenens første whisky og Cola, og faldt hurtigt i snak med vores venner, bands, modeller og andre, der var en del af 1960’ernes ”Swinging London”. Henved 3-tiden tog vi videre til Tara Browns lejlighed til en nightcap, en joint og endnu en whisky cola. Ofte var vi omkring en 12 personer, hvoraf George Harrison og Paul McCartney var fast klientel.
De bands jeg mødte på klubberne gjorde det let at sætte fotosessions op, udenom besværet med managerne og ophavsretten til fotografierne. Et af de bands jeg stiftede bekendskab med via klubberne var The Animals, Chas Chandler og Eric Burdon. I slutningen af 1966 tog Chas Chandler Jimi Hendrix med til London. Da The Jimi Hendrix Experience kom til Danmark i 1967, ringede Chas Chandler til mig for at tilbyde mig at fotografere Jimi Hendrix, Noel Redding og Mitch Mitchell. Den 21. maj 1967 poserede de for mig om eftermiddagen, og senere samme aften fotograferede jeg dem på scenen. Bare tre uger senere på Monterey Pop Festival havde Jimi Hendrix malet sin guitar, som han brændte og smadrede på scenen efter koncerten.
På en af mine første rejser til London i 1965 tog jeg til Stevenage i Hertfordshire på Bowes Lyon House Centre for at fotografere et nyt upcomming band kaldet The Who. Det var en torsdag eftermiddag og bandet havde netop været i studiet i Manchester for at optage TV programmet Top of the Pops. De fortalte mig, at de var blevet fløjet i et privat fly til Luton lufthavn bare for at optage programmet. Det var en overvældende oplevelse, da The Who gik på scenen samme aften. Der var 40 bodygards, som stod som en bred kæde foran scenen, hvor piger besvimede og blev båret ud backstage, hvor min hustru Inge hjalp dem på benene igen. The Who og jeg blev hurtigt venner, og i februar 1966 rejste vi på skiferie til Schweiz, hvor vi skød en fotoserie i sneen. ”

”Da jeg tog disse billedserier var alting en smugle vanvittigt, hårdt men sjovt. Jeg sluttede, da tingene kom ud af kontrol.” Bent Rej


Bent Rejs unikke adgang og den kendsgerning, at han både fotograferede i London og Danmark, såvel som rundt i Europa, er med til at gøre denne række af fotografier særlig bemærkelsesværdige. Fotografier af Bob Dylan på Kronborg og på scenen giver en indsigt i rocklegendernes univers, som kun få fotografer var i stand til at registrere; Tom Jones på hesteryg, før han endnu havde indspillet It’s Not Unusual. Cream og Eric Clapton på toppen af deres succes, Chuck Berry i spagat på scenen, The Rolling Stones hjemme og på turné, Van Morrisson, Them og den legendariske Ray Charles er alle inkluderet i et af de bedste fotografiske arkiver fra en enestående musikalsk tid.
Bent Rej befandt sig i det øjeblik Pop musikken blev til Rock, og hvor musikere begyndte at stræbe efter at holde lidt længere end de 15 minutters berømmelse, der ellers var skænket dem. Det blev hurtigt en revolution! Ikke længere skulle de tvinges i outfits som deres manager påkrævede, smile til kameraer eller springe rundt for at udtrykke begejstring for at være en anerkendt stjerne. Grupperne blev mere selvstændige og brød med de vante rammer og normer, hvilket gjorde rockstjernerne endnu mere tiltrækkende.

Bent Rejs fotografier præsenterer en unik tid indenfor vores kulturhistorie – en tid som nu kan genopleves i Galerie Asbæk, Martin Asbæk Gallery og videre ude hos Normann Copenhagen fra torsdag den 10. juni – 23. juni 2010.

På gensyn i galleriet og mærk stjernestøvet drysse ned over dig…