you are here:
Exhibitions   /   John O'Connor

All of a Sudden

John O’Connor
 
All of a Sudden
 
7. november – 6. december 2008

 
 
Martin Asbæk flytter til nye lokaler i Bredgade 23 og åbner med udstillingen All of a Sudden af den amerikanske kunstner John O’Connor. ”Lige pludselig” som titlen ville lyde på dansk bliver altså første udstilling på den nye adresse, hvor galleriet får større og bedre udstillingsrum – ud til gaden. Fremover vil galleriet desuden erstatte endelsen ”Projects” og slet og ret hedde Martin Asbæk Gallery.
 
Det er sigende, at Martin Asbæk indvier sin nye lokalitet med præsentation af en udenlandsk kunstner. Galleriet har siden etableringen i 2005 opbygget en international profil med hyppig messedeltagelse i udlandet, hvor især de skandinaviske kunstnere vises. Mens udstillingsprogrammet her i  København byder på en del internationale navne.  
 
John O’Connor der bor i Queens, New York arbejder på papir i storformater. Værkerne befinder sig et sted mellem abstraktion og noget ganske konkret. De rummer gådefulde informationer om alt fra slankekure, over lotto-tal til vejrudsigter, behandlet efter diverse koncepter - gerne udført som abstrakte mønstre.
 
Tilfældet er et fænomen, der optager O’Connor. Både i teori og praksis. Hans fascination omfatter lotto såvel som kaos teori. Han elsker samtidig diagrammer. Mange af hans tegninger inkorporerer derfor et system i skabelsen af billedet – svarende til diagrammets geometriske og symbolske repræsentation af information. De er både forsøg på afklaringer af spørgsmål og færdige billeder, hvor tilblivelsesprocessen er tydelig.  
 
Selvom papirarbejder ofte associeres med et mere momentant udtryk end maleriet, arbejder O’Connor ganske langsomt. Tilføjer hele tiden ting, laver om, forbedrer – som om han arbejdede digitalt og uden videre kunne sætte fragmenter sammen, bytte plads. Han tænker altså helt moderne, men udfører alt i hånden.
 
O’Connor har bl.a. ladet sig inspirere af sin udlejers mani med at nedskrive dagens vindertal i lotto på diverse papirlapper. Han fandt en stak af disse lapper, som udlejeren havde smidt ud. Og blev selv en smule grebet. I et forsøg på at finde logiske sammenhænge begyndte O’Connor  at kode tallene med farver.  
 
Nogle af de store arbejder på papir, han viser hos Martin Asbæk, er inspireret af denne praksis . Det er kompositioner, som vanskeligt lader sig dechifrere, men omvendt fremstår med en egen personlig logik, der er svær at sætte ord på – eller rationelle tal.  Andre værker som eksempelvis ”The Middle” rummer afskrifter af begyndelser og slutninger på ”historier”. Alt fra personlige e-mails til Dantes ”Inferno”. De første linjer i toppen af billedet. Slutningerne nederst.